بانجان رومی(کاشت گوجه فرنگی)


باید توجه داشت که زمین کشت گوجه فرنگی باید کاملاً آفتاب­گیر و شیب آن حتی المقدور از شمال به جنوب باشد و به تجربه ثابت شده است که بوته هایی که در کنار دیوار شمالی قرار دارند زودرس تر و شاداب ترند ، سرمای نابهنگام بهاره موجب از بین رفتن تمام بوته ها می­گردند و در مناطق سرد بایستی در زیر شاسی حرارت مورد نیاز آن تأمین گردد .
نوع خاک :

گوجه فرنگی در زمینهایی که دارای خاک تازه و بکر باشند به عمل می آید ولی بایستی به حد کافی کود پوسیده حیوانی در یک هکتار زمین پخش کرده و خاک را برگردان کرد و در هنگام بهار 2 هفته قبل از کاشت مقدار 1200 کیلو کود شیمیایی مخلوط کودهای مختلف به نسبت 4 قسمت نیترات دوسود ، 2 قسمت سولفات دوپتاس و                  6 قسمت سوپرفسفات به خاک داده و آنرا با خاک مخلوط می­نمایند ، می­توان به جای سوپرفسفات پودر استخوان مصرف نمود .



طرز کاشت :

باید دقت کرد که نشا گوجه فرنگی چنانچه بدون خاک حمل و نقل شود تأثیر بسیار بدی در رشدونمو و بالاخره تولید محصول و مخصوصاً حساسیت شدید نسبت به حمله آفات پیدا می­نماید . بنابراین بایستی نشای آنرا در گلدانهای استکانی و یا در جعبه های محتوی خاک حمل و نقل نمود بهترین فصل در نقاط معتدل برای نشاکاری آن ، نیمه دوم خردادماه است .

به گلدانهای نشای گوجه فرنگی که ارتفاع بوته آن به 20 سانتیمتر رسیده است روز قبل از کاشت آب داده و برای خارج کردن بوته از داخل گلدان انگشتها را روی گلدان حائل نموده و محتویات گلدان را با یک ضربه که کناره گلدان به لبه سنگ وارد آورده و به کف دست منتقل می­نمایند و بدون آنکه اطراف ریشه دست بخورد در گودالی که به همین منظور روی ردیف هایی که فاصله آنها 75 سانتیمتر است به فاصله 45 سانتیمتر از هم آماده نموده­اند می­کارند و اطراف آنرا خاک مخلوط با کود ریخته و با دست فشار می­دهند تا هوای اطراف ریشه خارج گردد و چنانچه نشا قبلاً زیر شاسی یا نایلون پرورش داده شده مجدداً برای چند روزی روی بوته ها را نایلون می­کشند تا گیاه به حالت اولیه خود برسد سپس پوشش را برمی­دارند.

در 2 هفته آخر، قبل از انتقال نشا به زمین اصلی باید آنرا به محیط خارج عادت داده و به همین جهت در طول روز و مواقعی که هوا گرم است دریچه های گلخانه را باز کرده و در هنگام عصر آنها را می­بندند . در روزهای آخر چنانچه بوته ها در مقابل نور آفتاب پژمرده نشوند ، برای انتقال به محیط خارج آمادگی پیدا نموده اند اما باید توجه داشت که سرمای ناگهانی ، همه بوته ها را از بین خواهد برد . در موقع کاشت بایستی حتماً نصف بیشتر از ساقه نشا در خاک گذاشته شود .

چنانچه درجه حرارت خاک کمتر از 10 درجه باشد بذر گوجه فرنگی در داخل شاسی رشد و نموی ندارد ولی در درجات بالاتر رشد خوبی داشته به طوریکه در حرارت 20 درجه در مدت 8 روز اولین جوانه آن ظاهر می­گردد . به طور معمول در هر یک صد گرم بذر گوجه فرنگی ، بالغ بر 40 هزار عدد بذر وجود دارد بدیهی است کلیه بذرهای کاشته شده به ثمر نمی­رسد و در هنگام نشاکاری مقدار قابل توجهی به علت رشد کم و یا آفت زدگی از رده خارج می­گردند به طور متوسط مقدار بذر لازم برای نشاکاری زمین که گوجه فرنگی بعداً در آن کاشته می­شود 2000-500 گرم در هکتار می­باشد پس از آنکه بوته ها کاشته شدند باید مزرعه را به حد کافی و به طور فراوان آبیاری نمود .



عملیات زراعی :

در مناطقی که 4-3 ماه از سال ، آب و هوای معتدل و آفتابی و کمی خشک دارند بایستی رطوبت خاک را به طور یکنواخت نگهداری نمود و از بادهای شدید محفوظ باشد و درجه حرارت مناسب برای پرورش بوته گوجه فرنگی بین 35-20 درجه است .

بوته گوجه فرنگی به بوته توتون و درخت گردو حساس است و چنانچه در مجاور آنها کاشته شود ، خوب رشد نمی­کند . آنهایی­که بوته گوجه فرنگی را در گلدان پرورش می­دهند ، نبایستی گلدان آنرا در دریچه آشپزخانه قرار دهند ، زیرا بوی گاز موجب متوقف شدن رشد آن می­گردد.

به طور کلی برای آبیاری مزرعه حداقل هفته ای یک مرتبه آبیاری تمام مزرعه ضرورت دارد و در تمام مدت رشد بایستی خاک مزرعه را سله شکنی نمود و علفهای هرز را از بین برد و از مزرعه خارج نموده و سوزاند ، زیرا بسیاری از بیماریها و آفات ، به وسیله علف های هرز منتقل می­شوند برای هدایت شاخه بوته های گوجه فرنگی می­توان از داربست چوبی و یا پلاستیکی ویا فلزی استفاده نمود . در هر صورت بایستی از تماس میوه  گوجه فرنگی با خاک جلوگیری نمود .

لازم به یادآوری است که در هنگام رشد شاخه ها معمولاً تعداد شاخه غیر بارور در کنار شاخه های بارور به وجود می آید ، این شاخه های اضافی را باید از بوته جدا نمود تا کلیه مواد غذایی گیاه به مصرف میوه برسد . طبق تجربه ، چنانچه از هر شاخه فقط 2 شاخه بارور نگهداری شده و بقیه هرس شوند ، مقدار محصول بیشتر و انواع آن مرغوبتر خواهد شد .

لازم به تذکر است که عمل هرس کردن باید تا آخر فصل ادامه داشته باشد . زیرا اگر هرسی فقط یک مرتبه انجام گیرد شاخه های بالایی ، بیش از حد رشد کرده و عده ای از شاخه ها که میوه نمی­دهند قوت گیاه را می­گیرند .
گاهی شکافهایی روی میوه به وجود می آید علت آن خشکی طولانی مزرعه است که ناگهان با یک آبیاری فراوان مواجه می­شود و موجب ترک خوردگی گوجه می­شود ، بنابراین باید مزرعه را به طور مرتب و به طور یکنواخت آبیاری نمود .

چون جوانه هایی که در آخر فصل تشکیل می­شوند ، دیگر نمی­توانند گل خود را به ثمر برسانند لذا بایستی کلیه جوانه هایی که در آخر فصل تشکیل می­شوند قطع نمود تا میوه های موجود به ثمر برسد .

باید توجه داشت در تمام مدت سال که هرس انجام می­گیرد نبایستی بیش از حد بوته را لخت کرد زیرا در هر صورت برگها هستند که مواد غذایی میوه را تهیه نموده و برای ذخیره به داخل میوه می­فرستند .



برداشت گوجه فرنگی :

پس از آنکه گوجه فرنگی گوشت دار شد و آماده تغییر رنگ گردید ، می­توان آنرا چید و برای حمل به شهرهای دوردست با دقت به طوریکه به آن فشار وارد نیاید بسته بندی کرد . معمولاً 6 روز پس از شروع تغییر رنگ ، گوجه ها آماده برداشت می­شوند .

برای چیدن گوجه فرنگی بهتر است میوه را با دست راست گرفته و به طرف راست یا چپ چرخاند و با یک حرکت جزئی میوه از بوته جدا می­شود .

در آخر فصل پاییز که امکان سرمازدگی به بوته ها داده می­شود ، بهتر است گوجه های کال را چیده و در جعبه های چوبی قرار داد و در محلی که امکان نفوذ سرما در آن وجود ندارد انبار نمود معمولاً بهای گوجه فرنگی کال در آخر فصل ، چندین برابر بهای گوجه فرنگی رسیده در وسط فصل است .

مقدار محصول گوجه فرنگی از هر بوته 5/3-3 کیلوگرم است و این میزان با واریته های مختلف و طرز پرورش و هرس و کود متفاوت است و همچنین تا 5 و 6 کیلو از هر بوته می­توان محصول برداشت کرد و در هر هکتار با محاسبه 40 هزار بوته در هکتار بین 160-120 تن و در مورد خاص تا 200 تن گوجه فرنگی می­توان بدست آورد در موقع چیدن محصول چنانچه دمبرگ همراه با میوه چیده شود علاوه بر اینکه میوه را بهتر می­توان نگهداری نمود و خطر حمله قارچ Cladosporium به گوجه نیز وجود ندارد .



بذرگیری :

چون در اثر تلافی بوته های مختلف با یکدیگر بذرهای به دست آمده ، دارای درجه خلوص کامل نیستند و غالباً خاصیت نژادی خود را از دست می­دهند ، لذا برای به دست آوردن بذر خالص ترجیح داده می­شود تعدادی از نشاهای سالم و قوی را دور از دسترس و در کناری کاشته و مراقبت کامل از آنها به عمل آمده و فقط تعداد محدودی گوجه روی هر بوته باقی بگذارند و بقیه گلها را حذف می­کنند پس از آنکه گوجه ها رسیدند بذر آنها را جدا کرده و روی پارچه خشک کرده و قبل از آنکه کاملاً خشک گردد از پارچه جدا نموده و روی کاغذ ریخته و نگه می­دارند تا کاملاً خشک شود سپس در قوطی در بسته و محفوظ برای استفاده سال بعد ذخیره می­کنند.



 پرورش گوجه فرنگی گیلاسی در گلدان

اگر شما دوست دارید گوجه فرنگی را در خانه پرورش دهید ولی فضای محدودی دارید، پرورش آن در گلدان راه حل ایده آلی است. پرورش گوجه فرنگی گیلاسی، با رشد جمع و جور و میوه های کوچکی که دارد یک تنوع عالی برای امتحان کردن است.

انتخاب گلدان برای پرورش گوجه فرنگی

گلدان های زیادی با اندازه ها و مواد مختلف وجود دارند. گلدان های رسی ارزان هستند اما خاک رس متخلخل است و به سرعت در حرارت خشک می شود. پلاستیک نیز نسبتا خشک است و در طول زمان ممکن است شکسته شود. بشکه های چوبی گزینه خوبی هستند ولی خیلی سنگین می باشند. گلدان های گلی با لعاب شیشه ای یکی از بهترین انتخاب هاست زیرا به سرعت خشک نمی شوند و در سایزهای مختلفی هم وجود دارند. کیسه های پارچه ای پرورش گوجه فرنگی یک راه ارزان و خوب برای رشد گوجه فرنگی است. در نظر گرفتن اندازه گلدان بیش از حد مهم است. برای انواع بوته های کوچک با رشد مشخص ، یک گلدان 5 گالنی کافی است. برای انواع بوته های بزرگ با رشد نامحدود و برگ های پهن که به آب بیشتری هم نیاز دارند، گلدان های 15 گالنی مناسب ترند. قرار دادن چرخ زیر گلدان برای حرکت دادن گلدان در صورت نیاز می تواند مفید باشد.

انتخاب خاک

گلدان با خاک حاصلخیز باغ پر کنید. خاک باغ بیش از حد سنگین است و وقتی در گلدان از آن استفاده می شود سخت و فشرده می شود. خاک باغ مخصوصا برای سبزیجات بهترین گزینه است. دادن کود و مواد معدنی یا پرلیت برای سبک کردن مخلوط و مرطوب نگه داشتن آن ضروری است. برای محتویات گلدان خود، قطعات خزه، ورمیکولیت و یا پرلیت را ترکیب کنید. این مواد را بهتر است از یک مرکز باغبانی خوب به صورت فله تهیه کنید تا در هزینه های شما صرفه جویی شود.

انتخاب نوع گوجه گیلاسی

با دیدن از یک گلخانه خوب شما انواع مختلفی از گوجه های گیلاسی را پیدا می کنید. چگونه انتخاب می کنید؟

اول، انتخاب انواع جمع و جور برای جای دادن در گلدان معمولا بهتر است. چیز دیگری که باید در ذهن داشته باشیم زمان برداشت است. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که با یخبندان همراه است انتخاب نوعی که در 65 روز یا کمتر بالغ می شود بهتر است. یک مسئله مهم در نظر گرفتن میزان محصولی است که در اوایل تولید می شود و سپس تدریجا کم می شود. انواعی که رشد نامحدود دارند گیاهان بزرگتری هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. آن ها تا زمانی که سرمازده نشوند همچنان میوه می دهند. اگر شما می خواهید رشد گوجه فرنگی در تمام فصول طول بکشد، رشد هر دو نوع گیاه با رشد مشخص و نامحدود، با انواع مختلفی وجود دارد که در زمان های مختلفی بالغ می شود. موارد زیر را امتحان کنید:

Tiny Tim, Small Fry or Patio Pik:

این گونه یک رشد جمع و جور دارد و خوشه های گوجه فرنگی گیلاسی را در 65 روز تولید می کند.

Golden Nugget and Early Cascade:

در این گونه گوجه فرنگی گیلاسی زرد تولید می شود در حالی که در نوع Early Cascade گوجه فرنگی قرمز تولید می شود. هر دو گوجه فرنگی در مناطقی که آب و هوای سرد دارند زود رشد می کنند.

Sweet Million and Sun Gold :

هر دو نوع رشد نامحدود دارند. Sweet Million تولید زیادی دارد و گوجه فرنگی های قرمز کوچکی تولید می کند و Sun Gold گوجه فرنگی های بسیار شیرین و زرد تولید می کند. رشد در فصول گرم صورت می گیرد.

Sweet 100 و گوجه فرنگی زرد گلابی شکل:

در آب و هوای گرم گوجه فرنگی ممکن است ترک بردارد یا میوه به درستی شکل نگیرد. این دو نوع گونه می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند.

کاشت گوجه فرنگی

بذرها را در سینی نشا بکارید. بعد از این که گیاه به اندازه 20 سانتی متر بلند شد آن را به گلدان منتقل کنید. نهال خود را در خانه 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما بکارید. گوجه فرنگی به سرما حساس است بنابراین صبر کنید تا آن ها را در طول روز زمانی که دمای هوا 23 درجه سانتی گراد یا گرمتر است بکارید. کاشت نهال در یک روز ابری یا در شب هم امکان پذیر است. به خوبی به بوته های گوجه فرنگی آب دهید و مقداری کود هم به آن اضافه کنید. گلدان گوجه فرنگی خود را در یک ایوان آفتابی یا جایی که از بادهای تند محافظت می شود قرار دهید.

مراقبت از گوجه فرنگی گیلاسی

شرایطی که گوجه فرنگی ها در باغ دارند را در گلدان نمی توان فراهم کرد بنابراین گوجه فرنگی گیلاسی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اول، آن ها را باید از درجه حرارت کم یا زیاد حفظ کنید. اگر آب و هوای بیرون سرد است آن ها را به داخل خانه منتقل کنید. در آب و هوای بسیار گرم آن ها را در یک مکانی که سایه بیشتری دارند قرار دهید. خاک ظرف به سرعت خشک می شود. دادن آب زیاد به گوجه ها باعث افتادن گل های گوجه فرنگی و جلوگیری از میوه دادن می شود. علاوه بر این، اگر شما اجازه دهید خاک خشک شود و سپس به آن آب بدهید مشکلاتی مثل پوسیدگی پایان شکوفه یا ترک برداشتن میوه خواهید داشت. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید. در گرمای تابستان هر روز به گلدان آب دهید تا مرطوب بماند اما هرگز خیس نشود. اگر شما نوعی از گوجه فرنگی که بوته جمع و جوری دارد را کشت می دهید به داربست نیاز ندارد ولی اگر انواع بوته های بزرگتر را کشت می دهید باید برای آن داربست تهیه کنید. مواد مغذی از خاک گلدان رد می شود و باید هر دو هفته کود محلول با آب به گلدان داده شود. در هشت هفته شما گوجه فرنگی گیلاسی خوشمزه در گلدان خود خواهید داشت.
برچسب ها: پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای، کشت گوجه فرنگی گلخانه ای، پرورش گوجه فرنگي گلخانه اي، آموزش پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای، طرح توجیهی ک



 پرورش گوجه فرنگی گیلاسی در گلدان

اگر شما دوست دارید گوجه فرنگی را در خانه پرورش دهید ولی فضای محدودی دارید، پرورش آن در گلدان راه حل ایده آلی است. پرورش گوجه فرنگی گیلاسی، با رشد جمع و جور و میوه های کوچکی که دارد یک تنوع عالی برای امتحان کردن است.

انتخاب گلدان برای پرورش گوجه فرنگی

گلدان های زیادی با اندازه ها و مواد مختلف وجود دارند. گلدان های رسی ارزان هستند اما خاک رس متخلخل است و به سرعت در حرارت خشک می شود. پلاستیک نیز نسبتا خشک است و در طول زمان ممکن است شکسته شود. بشکه های چوبی گزینه خوبی هستند ولی خیلی سنگین می باشند. گلدان های گلی با لعاب شیشه ای یکی از بهترین انتخاب هاست زیرا به سرعت خشک نمی شوند و در سایزهای مختلفی هم وجود دارند. کیسه های پارچه ای پرورش گوجه فرنگی یک راه ارزان و خوب برای رشد گوجه فرنگی است. در نظر گرفتن اندازه گلدان بیش از حد مهم است. برای انواع بوته های کوچک با رشد مشخص ، یک گلدان 5 گالنی کافی است. برای انواع بوته های بزرگ با رشد نامحدود و برگ های پهن که به آب بیشتری هم نیاز دارند، گلدان های 15 گالنی مناسب ترند. قرار دادن چرخ زیر گلدان برای حرکت دادن گلدان در صورت نیاز می تواند مفید باشد.

انتخاب خاک

گلدان با خاک حاصلخیز باغ پر کنید. خاک باغ بیش از حد سنگین است و وقتی در گلدان از آن استفاده می شود سخت و فشرده می شود. خاک باغ مخصوصا برای سبزیجات بهترین گزینه است. دادن کود و مواد معدنی یا پرلیت برای سبک کردن مخلوط و مرطوب نگه داشتن آن ضروری است. برای محتویات گلدان خود، قطعات خزه، ورمیکولیت و یا پرلیت را ترکیب کنید. این مواد را بهتر است از یک مرکز باغبانی خوب به صورت فله تهیه کنید تا در هزینه های شما صرفه جویی شود.

انتخاب نوع گوجه گیلاسی

با دیدن از یک گلخانه خوب شما انواع مختلفی از گوجه های گیلاسی را پیدا می کنید. چگونه انتخاب می کنید؟

اول، انتخاب انواع جمع و جور برای جای دادن در گلدان معمولا بهتر است. چیز دیگری که باید در ذهن داشته باشیم زمان برداشت است. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که با یخبندان همراه است انتخاب نوعی که در 65 روز یا کمتر بالغ می شود بهتر است. یک مسئله مهم در نظر گرفتن میزان محصولی است که در اوایل تولید می شود و سپس تدریجا کم می شود. انواعی که رشد نامحدود دارند گیاهان بزرگتری هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. آن ها تا زمانی که سرمازده نشوند همچنان میوه می دهند. اگر شما می خواهید رشد گوجه فرنگی در تمام فصول طول بکشد، رشد هر دو نوع گیاه با رشد مشخص و نامحدود، با انواع مختلفی وجود دارد که در زمان های مختلفی بالغ می شود. موارد زیر را امتحان کنید:

Tiny Tim, Small Fry or Patio Pik:

این گونه یک رشد جمع و جور دارد و خوشه های گوجه فرنگی گیلاسی را در 65 روز تولید می کند.

Golden Nugget and Early Cascade:

در این گونه گوجه فرنگی گیلاسی زرد تولید می شود در حالی که در نوع Early Cascade گوجه فرنگی قرمز تولید می شود. هر دو گوجه فرنگی در مناطقی که آب و هوای سرد دارند زود رشد می کنند.

Sweet Million and Sun Gold :

هر دو نوع رشد نامحدود دارند. Sweet Million تولید زیادی دارد و گوجه فرنگی های قرمز کوچکی تولید می کند و Sun Gold گوجه فرنگی های بسیار شیرین و زرد تولید می کند. رشد در فصول گرم صورت می گیرد.

Sweet 100 و گوجه فرنگی زرد گلابی شکل:

در آب و هوای گرم گوجه فرنگی ممکن است ترک بردارد یا میوه به درستی شکل نگیرد. این دو نوع گونه می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند.

کاشت گوجه فرنگی

بذرها را در سینی نشا بکارید. بعد از این که گیاه به اندازه 20 سانتی متر بلند شد آن را به گلدان منتقل کنید. نهال خود را در خانه 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما بکارید. گوجه فرنگی به سرما حساس است بنابراین صبر کنید تا آن ها را در طول روز زمانی که دمای هوا 23 درجه سانتی گراد یا گرمتر است بکارید. کاشت نهال در یک روز ابری یا در شب هم امکان پذیر است. به خوبی به بوته های گوجه فرنگی آب دهید و مقداری کود هم به آن اضافه کنید. گلدان گوجه فرنگی خود را در یک ایوان آفتابی یا جایی که از بادهای تند محافظت می شود قرار دهید.

مراقبت از گوجه فرنگی گیلاسی

شرایطی که گوجه فرنگی ها در باغ دارند را در گلدان نمی توان فراهم کرد بنابراین گوجه فرنگی گیلاسی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اول، آن ها را باید از درجه حرارت کم یا زیاد حفظ کنید. اگر آب و هوای بیرون سرد است آن ها را به داخل خانه منتقل کنید. در آب و هوای بسیار گرم آن ها را در یک مکانی که سایه بیشتری دارند قرار دهید. خاک ظرف به سرعت خشک می شود. دادن آب زیاد به گوجه ها باعث افتادن گل های گوجه فرنگی و جلوگیری از میوه دادن می شود. علاوه بر این، اگر شما اجازه دهید خاک خشک شود و سپس به آن آب بدهید مشکلاتی مثل پوسیدگی پایان شکوفه یا ترک برداشتن میوه خواهید داشت. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید. در گرمای تابستان هر روز به گلدان آب دهید تا مرطوب بماند اما هرگز خیس نشود. اگر شما نوعی از گوجه فرنگی که بوته جمع و جوری دارد را کشت می دهید به داربست نیاز ندارد ولی اگر انواع بوته های بزرگتر را کشت می دهید باید برای آن داربست تهیه کنید. مواد مغذی از خاک گلدان رد می شود و باید هر دو هفته کود محلول با آب به گلدان داده شود. در هشت هفته شما گوجه فرنگی گیلاسی خوشمزه در گلدان خود خواهید داشت.
برچسب ها: پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای، کشت گوجه فرنگی گلخانه ای، پرورش گوجه فرنگي گلخانه اي، آموزش پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای، طرح توجیهی ک

منبع اصلی: http://www.bazram.com/article/Cherry-tomatoes-growing-in-a-pot.html


 رورش گوجه فرنگی گیلاسی در گلدان

اگر شما دوست دارید گوجه فرنگی را در خانه پرورش دهید ولی فضای محدودی دارید، پرورش آن در گلدان راه حل ایده آلی است. پرورش گوجه فرنگی گیلاسی، با رشد جمع و جور و میوه های کوچکی که دارد یک تنوع عالی برای امتحان کردن است.

انتخاب گلدان برای پرورش گوجه فرنگی

گلدان های زیادی با اندازه ها و مواد مختلف وجود دارند. گلدان های رسی ارزان هستند اما خاک رس متخلخل است و به سرعت در حرارت خشک می شود. پلاستیک نیز نسبتا خشک است و در طول زمان ممکن است شکسته شود. بشکه های چوبی گزینه خوبی هستند ولی خیلی سنگین می باشند. گلدان های گلی با لعاب شیشه ای یکی از بهترین انتخاب هاست زیرا به سرعت خشک نمی شوند و در سایزهای مختلفی هم وجود دارند. کیسه های پارچه ای پرورش گوجه فرنگی یک راه ارزان و خوب برای رشد گوجه فرنگی است. در نظر گرفتن اندازه گلدان بیش از حد مهم است. برای انواع بوته های کوچک با رشد مشخص ، یک گلدان 5 گالنی کافی است. برای انواع بوته های بزرگ با رشد نامحدود و برگ های پهن که به آب بیشتری هم نیاز دارند، گلدان های 15 گالنی مناسب ترند. قرار دادن چرخ زیر گلدان برای حرکت دادن گلدان در صورت نیاز می تواند مفید باشد.

انتخاب خاک

گلدان با خاک حاصلخیز باغ پر کنید. خاک باغ بیش از حد سنگین است و وقتی در گلدان از آن استفاده می شود سخت و فشرده می شود. خاک باغ مخصوصا برای سبزیجات بهترین گزینه است. دادن کود و مواد معدنی یا پرلیت برای سبک کردن مخلوط و مرطوب نگه داشتن آن ضروری است. برای محتویات گلدان خود، قطعات خزه، ورمیکولیت و یا پرلیت را ترکیب کنید. این مواد را بهتر است از یک مرکز باغبانی خوب به صورت فله تهیه کنید تا در هزینه های شما صرفه جویی شود.

انتخاب نوع گوجه گیلاسی

با دیدن از یک گلخانه خوب شما انواع مختلفی از گوجه های گیلاسی را پیدا می کنید. چگونه انتخاب می کنید؟

اول، انتخاب انواع جمع و جور برای جای دادن در گلدان معمولا بهتر است. چیز دیگری که باید در ذهن داشته باشیم زمان برداشت است. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که با یخبندان همراه است انتخاب نوعی که در 65 روز یا کمتر بالغ می شود بهتر است. یک مسئله مهم در نظر گرفتن میزان محصولی است که در اوایل تولید می شود و سپس تدریجا کم می شود. انواعی که رشد نامحدود دارند گیاهان بزرگتری هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. آن ها تا زمانی که سرمازده نشوند همچنان میوه می دهند. اگر شما می خواهید رشد گوجه فرنگی در تمام فصول طول بکشد، رشد هر دو نوع گیاه با رشد مشخص و نامحدود، با انواع مختلفی وجود دارد که در زمان های مختلفی بالغ می شود. موارد زیر را امتحان کنید:

Tiny Tim, Small Fry or Patio Pik:

این گونه یک رشد جمع و جور دارد و خوشه های گوجه فرنگی گیلاسی را در 65 روز تولید می کند.

Golden Nugget and Early Cascade:

در این گونه گوجه فرنگی گیلاسی زرد تولید می شود در حالی که در نوع Early Cascade گوجه فرنگی قرمز تولید می شود. هر دو گوجه فرنگی در مناطقی که آب و هوای سرد دارند زود رشد می کنند.

Sweet Million and Sun Gold :

هر دو نوع رشد نامحدود دارند. Sweet Million تولید زیادی دارد و گوجه فرنگی های قرمز کوچکی تولید می کند و Sun Gold گوجه فرنگی های بسیار شیرین و زرد تولید می کند. رشد در فصول گرم صورت می گیرد.

Sweet 100 و گوجه فرنگی زرد گلابی شکل:

در آب و هوای گرم گوجه فرنگی ممکن است ترک بردارد یا میوه به درستی شکل نگیرد. این دو نوع گونه می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند.

کاشت گوجه فرنگی

بذرها را در سینی نشا بکارید. بعد از این که گیاه به اندازه 20 سانتی متر بلند شد آن را به گلدان منتقل کنید. نهال خود را در خانه 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما بکارید. گوجه فرنگی به سرما حساس است بنابراین صبر کنید تا آن ها را در طول روز زمانی که دمای هوا 23 درجه سانتی گراد یا گرمتر است بکارید. کاشت نهال در یک روز ابری یا در شب هم امکان پذیر است. به خوبی به بوته های گوجه فرنگی آب دهید و مقداری کود هم به آن اضافه کنید. گلدان گوجه فرنگی خود را در یک ایوان آفتابی یا جایی که از بادهای تند محافظت می شود قرار دهید.

مراقبت از گوجه فرنگی گیلاسی

شرایطی که گوجه فرنگی ها در باغ دارند را در گلدان نمی توان فراهم کرد بنابراین گوجه فرنگی گیلاسی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اول، آن ها را باید از درجه حرارت کم یا زیاد حفظ کنید. اگر آب و هوای بیرون سرد است آن ها را به داخل خانه منتقل کنید. در آب و هوای بسیار گرم آن ها را در یک مکانی که سایه بیشتری دارند قرار دهید. خاک ظرف به سرعت خشک می شود. دادن آب زیاد به گوجه ها باعث افتادن گل های گوجه فرنگی و جلوگیری از میوه دادن می شود. علاوه بر این، اگر شما اجازه دهید خاک خشک شود و سپس به آن آب بدهید مشکلاتی مثل پوسیدگی پایان شکوفه یا ترک برداشتن میوه خواهید داشت. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید. در گرمای تابستان هر روز به گلدان آب دهید تا مرطوب بماند اما هرگز خیس نشود. اگر شما نوعی از گوجه فرنگی که بوته جمع و جوری دارد را کشت می دهید به داربست نیاز ندارد ولی اگر انواع بوته های بزرگتر را کشت می دهید باید برای آن داربست تهیه کنید. مواد مغذی از خاک گلدان رد می شود و باید هر دو هفته کود محلول با آب به گلدان داده شود. در هشت هفته شما گوجه فرنگی گیلاسی خوشمزه در گلدان خود خواهید داشت.
برچسب ها: پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای، کشت گوجه فرنگی گلخانه ای، پرورش گوجه فرنگي گلخانه اي، آموزش پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای، طرح توجیهی ک

منبع اصلی: http://www.bazram.com/article/Cherry-tomatoes-growing-in-a-pot.html

رورش گوجه فرنگی گیلاسی در گلدان

اگر شما دوست دارید گوجه فرنگی را در خانه پرورش دهید ولی فضای محدودی دارید، پرورش آن در گلدان راه حل ایده آلی است. پرورش گوجه فرنگی گیلاسی، با رشد جمع و جور و میوه های کوچکی که دارد یک تنوع عالی برای امتحان کردن است.

انتخاب گلدان برای پرورش گوجه فرنگی

گلدان های زیادی با اندازه ها و مواد مختلف وجود دارند. گلدان های رسی ارزان هستند اما خاک رس متخلخل است و به سرعت در حرارت خشک می شود. پلاستیک نیز نسبتا خشک است و در طول زمان ممکن است شکسته شود. بشکه های چوبی گزینه خوبی هستند ولی خیلی سنگین می باشند. گلدان های گلی با لعاب شیشه ای یکی از بهترین انتخاب هاست زیرا به سرعت خشک نمی شوند و در سایزهای مختلفی هم وجود دارند. کیسه های پارچه ای پرورش گوجه فرنگی یک راه ارزان و خوب برای رشد گوجه فرنگی است. در نظر گرفتن اندازه گلدان بیش از حد مهم است. برای انواع بوته های کوچک با رشد مشخص ، یک گلدان 5 گالنی کافی است. برای انواع بوته های بزرگ با رشد نامحدود و برگ های پهن که به آب بیشتری هم نیاز دارند، گلدان های 15 گالنی مناسب ترند. قرار دادن چرخ زیر گلدان برای حرکت دادن گلدان در صورت نیاز می تواند مفید باشد.

انتخاب خاک

گلدان با خاک حاصلخیز باغ پر کنید. خاک باغ بیش از حد سنگین است و وقتی در گلدان از آن استفاده می شود سخت و فشرده می شود. خاک باغ مخصوصا برای سبزیجات بهترین گزینه است. دادن کود و مواد معدنی یا پرلیت برای سبک کردن مخلوط و مرطوب نگه داشتن آن ضروری است. برای محتویات گلدان خود، قطعات خزه، ورمیکولیت و یا پرلیت را ترکیب کنید. این مواد را بهتر است از یک مرکز باغبانی خوب به صورت فله تهیه کنید تا در هزینه های شما صرفه جویی شود.

انتخاب نوع گوجه گیلاسی

با دیدن از یک گلخانه خوب شما انواع مختلفی از گوجه های گیلاسی را پیدا می کنید. چگونه انتخاب می کنید؟

اول، انتخاب انواع جمع و جور برای جای دادن در گلدان معمولا بهتر است. چیز دیگری که باید در ذهن داشته باشیم زمان برداشت است. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که با یخبندان همراه است انتخاب نوعی که در 65 روز یا کمتر بالغ می شود بهتر است. یک مسئله مهم در نظر گرفتن میزان محصولی است که در اوایل تولید می شود و سپس تدریجا کم می شود. انواعی که رشد نامحدود دارند گیاهان بزرگتری هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. آن ها تا زمانی که سرمازده نشوند همچنان میوه می دهند. اگر شما می خواهید رشد گوجه فرنگی در تمام فصول طول بکشد، رشد هر دو نوع گیاه با رشد مشخص و نامحدود، با انواع مختلفی وجود دارد که در زمان های مختلفی بالغ می شود. موارد زیر را امتحان کنید:

Tiny Tim, Small Fry or Patio Pik:

این گونه یک رشد جمع و جور دارد و خوشه های گوجه فرنگی گیلاسی را در 65 روز تولید می کند.

Golden Nugget and Early Cascade:

در این گونه گوجه فرنگی گیلاسی زرد تولید می شود در حالی که در نوع Early Cascade گوجه فرنگی قرمز تولید می شود. هر دو گوجه فرنگی در مناطقی که آب و هوای سرد دارند زود رشد می کنند.

Sweet Million and Sun Gold :

هر دو نوع رشد نامحدود دارند. Sweet Million تولید زیادی دارد و گوجه فرنگی های قرمز کوچکی تولید می کند و Sun Gold گوجه فرنگی های بسیار شیرین و زرد تولید می کند. رشد در فصول گرم صورت می گیرد.

Sweet 100 و گوجه فرنگی زرد گلابی شکل:

در آب و هوای گرم گوجه فرنگی ممکن است ترک بردارد یا میوه به درستی شکل نگیرد. این دو نوع گونه می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند.

کاشت گوجه فرنگی

بذرها را در سینی نشا بکارید. بعد از این که گیاه به اندازه 20 سانتی متر بلند شد آن را به گلدان منتقل کنید. نهال خود را در خانه 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما بکارید. گوجه فرنگی به سرما حساس است بنابراین صبر کنید تا آن ها را در طول روز زمانی که دمای هوا 23 درجه سانتی گراد یا گرمتر است بکارید. کاشت نهال در یک روز ابری یا در شب هم امکان پذیر است. به خوبی به بوته های گوجه فرنگی آب دهید و مقداری کود هم به آن اضافه کنید. گلدان گوجه فرنگی خود را در یک ایوان آفتابی یا جایی که از بادهای تند محافظت می شود قرار دهید.

مراقبت از گوجه فرنگی گیلاسی

شرایطی که گوجه فرنگی ها در باغ دارند را در گلدان نمی توان فراهم کرد بنابراین گوجه فرنگی گیلاسی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اول، آن ها را باید از درجه حرارت کم یا زیاد حفظ کنید. اگر آب و هوای بیرون سرد است آن ها را به داخل خانه منتقل کنید. در آب و هوای بسیار گرم آن ها را در یک مکانی که سایه بیشتری دارند قرار دهید. خاک ظرف به سرعت خشک می شود. دادن آب زیاد به گوجه ها باعث افتادن گل های گوجه فرنگی و جلوگیری از میوه دادن می شود. علاوه بر این، اگر شما اجازه دهید خاک خشک شود و سپس به آن آب بدهید مشکلاتی مثل پوسیدگی پایان شکوفه یا ترک برداشتن میوه خواهید داشت. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید. در گرمای تابستان هر روز به گلدان آب دهید تا مرطوب بماند اما هرگز خیس نشود. اگر شما نوعی از گوجه فرنگی که بوته جمع و جوری دارد را کشت می دهید به داربست نیاز ندارد ولی اگر انواع بوته های بزرگتر را کشت می دهید باید برای آن داربست تهیه کنید. مواد مغذی از خاک گلدان رد می شود و باید هر دو هفته کود محلول با آب به گلدان داده شود. در هشت هفته شما گوجه فرنگی گیلاسی خوشمزه در گلدان خود خواهید داشت.
برچسب ها: پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای، کشت گوجه فرنگی گلخانه ای، پرورش گوجه فرنگي گلخانه اي، آموزش پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای، طرح توجیهی ک

منبع اصلی: http://www.bazram.com/article/Cherry-tomatoes-growing-in-a-pot.html

Comments

Popular posts from this blog

آموزش کاشت قارچ(سمارق)

cultivate potato کاشت سیب زمینی در کیسه